Tim en Annelies, Expertise Beton en Staal

getuigenis Tim en AnneliesVlaanderen telt duizenden bruggen, en het aantal groeit elk jaar. De collega’s van Expertise Beton en Staal laten oude bruggen vervangen en maken ontwerpen op voor nieuwe exemplaren, ondersteund door een ploeg enthousiaste tekenaars. “De variatie in bruggen is heel groot: boogbruggen, liggerbruggen, vakwerkbruggen, tuibruggen, hangbruggen, beweegbare bruggen,… Wij zoeken voor elke situatie de gepaste brug”, vertellen Tim Heirman en Annelies De Corte.

Tim Heirman: Bruggen bouwen is problemen oplossen.

getuigenis Tim Tim Heirman is burgerlijk ingenieur-architect en ging in 2001 aan de slag bij de Vlaamse overheid. Sinds negen jaar is hij studie-ingenieur voor stalen bruggen. Het creatieve aspect van de job trekt hem het meest aan.

 

Wat houdt jouw functie als ‘bruggenbouwer’ in?

Tim Heirman: “Ik leg me vooral toe op stalen bruggen: ik maak zelf ontwerpen op en geef advies over externe ontwerpen van studiebureaus. Ook herstellingen en onderhoud vragen soms nieuwe berekeningen.”

Waarom heb je voor deze job gekozen?

Tim Heirman: “Ik heb het altijd al leuk gevonden om zelf iets te kunnen maken. Als wij een brug ontwerpen, vertrekken we echt van een leeg blad papier: we krijgen een omschrijving van de situatie en we moeten daar de best mogelijke brug voor ontwerpen. Natuurlijk zijn we gebonden aan technische randvoorwaarden: de gevraagde lengte van de brug, het soort verkeer dat erover moet, eventuele beperkingen in hoogte of diepte … Op basis daarvan bepalen we welke soorten bruggen meer of minder geschikt zijn. Binnen dat technische kader zijn we volledig vrij in het creatieproces. Als je na een diepgaande studie zo’n brug gerealiseerd ziet, geeft dat echt een fijn gevoel.”

Waar haal je je inspiratie?

Tim Heirman: “Vlaanderen heeft een sterke traditie van bruggen bouwen. Er zijn hier al heel wat leuke voorbeelden te vinden, en we kijken ook regelmatig over de grenzen. Maar onze eigen creativiteit blijft ons belangrijkste wapen. Een goede bruggenbouwer is iemand die heel nauwgezet kan rekenen, maar tegelijk out of the box durft denken en creatieve oplossingen zoekt voor elke uitdaging. We lopen ook vaak bij elkaar langs om ideeën uit te wisselen. Bruggen bouwen, dat is op een creatieve manier problemen oplossen.”

Op welk project ben je het meest trots?

Tim Heirman: “De voetgangersbrug over de Schelde in Avelgem! Die heb ik zelf ontworpen en MOW heeft ook de uitvoering begeleid. Dat project was een leuke uitdaging, het ontwerpproces is vlot verlopen en het resultaat ziet er helemaal uit zoals ik voor ogen had.”

Zijn er ook aspecten van je job die je minder leuk vindt?

Tim Heirman: “Het studieproces voor een brug duurt gemiddeld zes maanden. Heel af en toe zorgen externe factoren voor vertraging en blijft een project telkens opnieuw terugkeren. Als ik zo’n ontwerp na een jaar wéér op mijn bord krijg, durf ik al eens zuchten. Maar uiteindelijk krijgen we alles opgelost.”

Wat zijn jouw ambities voor de komende jaren?

Tim Heirman: “Nog veel mooie bruggen realiseren! Dat hoeven niet altijd eigen projecten te zijn: ik vind het ook leuk om me te verdiepen in een project van iemand anders dat even is vastgelopen. Een optimale oplossing vinden voor een probleem, daar haal ik voldoening uit.”

Annelies De Corte: Leuk om een project van nul op te bouwen.

getuigenis Annelies Annelies De Corte behaalde in 2003 haar diploma als burgerlijk ingenieur bouwkunde. Ze werkt bij MOW als studie-ingenieur voor betonnen bruggen en tunnels.

 

Wat houdt jouw functie als ‘bruggenbouwer’ in?

Annelies De Corte: “Ik hou me bezig met allerlei betonnen verbindingen: grote bruggen, maar bijvoorbeeld ook kleine fietstunneltjes. Ik doe alle berekeningen voor een ontwerp en bepaal samen met de tekenaars hoe het er zal uitzien. Naast eigen ontwerpen geef ik ook advies over externe ontwerpen en controleer ik de uitvoeringsplannen. Onze klanten zijn vooral de afdelingen Wegen en Verkeer, Waterwegen en Zeekanaal NV en de afdeling Maritieme Toegang. De uitvoering gebeurt door externe aannemers.”

Waarom heb je voor deze job gekozen?

Annelies De Corte: “Tijdens mijn studies spraken bruggen en tunnels me eigenlijk niet zo aan. Maar toen er op deze afdeling een vacature vrijkwam, heb ik het toch geprobeerd. En bruggen bouwen bleek veel boeiender te zijn dan ik dacht, want veertien jaar later ben ik hier nog. (lacht) Ik vind het nog altijd heel leuk om een project van nul te kunnen opbouwen. Elke situatie vraagt een andere brug, en er zijn nog altijd types van bruggen die ik nog niet heb kunnen uitproberen. Het is een job vol uitdagingen, en daar hou ik van.”

Waar haal je je inspiratie?

Annelies De Corte: “De technische randvoorwaarden bepalen natuurlijk mee hoe een brug er zal uitzien. Voor het esthetische aspect zijn we volledig vrij. Ik overleg weleens met een collega die burgerlijk ingenieur-architect is, en we halen ook inspiratie uit bruggen in binnen- en buitenland.”

Welke kwaliteiten moet een goede bruggenbouwer hebben?

Annelies De Corte: “Je moet in de eerste plaats goed problemen kunnen analyseren. Dat houdt onder meer in dat je hoofd- en bijzaken moet kunnen onderscheiden, want als je je in details verliest, raakt een project nooit af. Je hebt natuurlijk ook technisch inzicht nodig. En een stevige portie creativiteit, om voor elk probleem de meest optimale oplossing te zoeken.”

Op welk project ben je het meest trots?

Annelies De Corte: “Aan de nieuwe liggerbrug in Grobbendonk, die de autosnelweg over de spoorweg leidt, heb ik heel hard gewerkt. Vooral omdat de technische randvoorwaarden erg complex waren. Ik ben dan ook trots op het eindresultaat. Ook de onderbruggen van de verkeerswisselaar in Lummen zijn van mijn hand.”

Zijn er ook aspecten van je job die je minder leuk vindt?

Annelies De Corte: “Naast eigen ontwerpen doen we ook veel nazicht van externe projecten. Dat is wel leerrijk, maar het geeft toch minder voldoening. Zolang de mix met eigen ontwerpen goed zit en ik me voldoende creatief kan uitleven, neem ik de rest er graag bij.”

Wat zijn jouw ambities voor de komende jaren?

Annelies De Corte: “Nog veel mooie bruggen en tunnels ontwerpen!”