Wij zoeken voortdurend

Verfijn zoekopdracht

Organisatie

Regio

Diploma

Contractvorm

Vacature

beleidsmedewerker investeringen

Solliciteer
  • afdeling: Beleid
  • organisatie: Departement Mobiliteit en Openbare Werken
  • regio: Brussel - standplaats: Brussel
  • referentie: DMOW00217


Onze organisatie

Als beleidsmedewerker investeringen werk je op de afdeling Beleid van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Over de afdeling Beleid

De afdeling Beleid gebruikt zijn expertise in personen- en goederenvervoer om een duurzaam en onderbouwd mobiliteits- en infrastructuurbeleid vorm te geven. Beleid werkt hiervoor samen met de agentschappen, andere overheden en belanghebbenden. De afdeling doet aan onderzoek, speelt in op nieuwe trends en ontwikkelingen en werkt een langetermijnvisie voor de mobiliteit en de infrastructuur uit, die ze vertaalt in realiseerbare projecten.

Op het hoofdkantoor van de afdeling Beleid in Brussel werken ongeveer 85 personen.

Over het Departement Mobiliteit en Openbare Werken

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken ondersteunt de Vlaamse overheid in haar beleidsvorming rond mobiliteit en openbare werken. Het departement zet zijn kennis en expertise onder meer in voor vraagstukken rond transport, haven- en luchthaveninfrastructuur, mobiliteit en verkeersveiligheid.

De taken van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken zijn erg divers: sluizen bouwen, het verkeer beheren, advies geven over mobiliteitsvraagstukken ...  Het departement kan daarvoor rekenen op specialisten in geotechniek, experts in waterbouwkunde, staal- en betonbouw en nog veel meer.

Over het Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken

Het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken bestaat uit het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Agentschap Wegen en Verkeer én het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. Dat ministerie vormt samen met De Vlaamse Waterweg, De Lijn, de Werkvennootschap en BAM het Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken, een van de dertien beleidsdomeinen van de Vlaamse overheid.

Bijkomende informatie over het takenpakket van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en de afdeling en de afdeling Beleid vind je op http://departement-mow.vlaanderen.be/nl

Jouw takenpakket

Als beleidsmedewerker investeringen ondersteun je de GIP-coördinator bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) van het Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken en bouw je geleidelijk aan expertise op in alles wat te maken heeft met investeringen. Één van je belangrijkste taken is het dagdagelijks begeleiden van het proces van opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma. Daarnaast ondersteun je de GIP-Coördinator in de optimalisatie en de verdere uitbouw van het proces.

Het Geïntegreerd Investeringsprogramma verandert grondig de manier waarop investeringskredieten worden ingezet. De verschillende entiteiten binnen het beleidsdomein maken niet langer elk jaar een eigen investeringsprogramma, maar gaan voortaan samen aan de slag onder leiding van de GIP-coördinator. Op die manier willen we mensen en middelen efficiënter en doordachter inzetten bij investeringsprojecten binnen het hele beleidsdomein. De scope is daardoor heel breed: van investeringen in havens en auto- en waterwegen tot projecten voor het openbaar vervoer.

Binnen deze functie krijg je de kans om de nieuwe manier van werken actief mee vorm te geven.

In die geïntegreerde aanpak brengen we niet alleen de programma’s van de entiteiten samen. We leggen ook de link naar de beleidsdoelstellingen, creëren efficiëntiewinsten en volgen het programma op, zowel naar output als outcome. Op die manier wordt samenwerken binnen het beleidsdomein nog belangrijker. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken neemt hierin de regierol op via de GIP-coördinator.

Samen met de GIP-coördinator geef jij deze nieuwe manier van werken mee vorm en help je bij het verder uitwerken en implementeren van het bijhorende proces binnen het beleidsdomein. Goed kunnen samenwerken en zelf ook initiatief durven nemen zijn daarvoor belangrijke vereisten.

Je werkt mee aan de optimale organisatie van de afdeling

Naast het werk rond het GIP wordt je ook ingeschakeld (voor een kleiner deel van je tijd) in projecten rond organisatiebeheersing. Denk hierbij aan het uittekenen van processen, risicobeheersing, … 

Je bouwt expertise en netwerk op
Doordat je meewerkt aan de opmaak van het GIP en het optimaliseren van de processen die hieraan ten grondslag liggen, duik je in de wereld van investeringen en ontdek je alle belangrijke aspecten die leiden tot een goed investeringsprogramma: asset management, begrotingsstructuren, indicatoren,…

Je bouwt een netwerk op binnen alle geledingen van het beleidsdomein.

Je bent een teamplayer
De samenwerking met de GIP-coördinator en alle betrokken actoren in het GIP-proces zijn belangrijk in deze functie.  Het GIP is immers een resultaat dat enkel bij gratie van goede samenwerking succesvol tot stand kan komen.

‘hands on’ aanpak met zin om strategisch project van A tot Z te begeleiden

Samen met de teamcoördinator zet je de nodige initiatieven in  gang om binnen het beleidsdomein te blijven werken aan een nóg betere planning van de investeringsprojecten. De ondersteuning van de GIP-coördinator bestaat er onder meer in dat je verslagen maakt van vergaderingen, acties actief opvolgt en mee de pen vasthoudt bij de opmaak van beleidsdocumenten.

Je vraagt je af wat beter kan

Samen met de GIP-coördinator, vraag je je elke dag af hoe je processen kan optimaliseren. Je zoekt voortdurend verbanden met bestaande initiatieven en onderzoekt de voordelen van synergiën.

Jouw profiel

Je hebt een master- of licentiaatsdiploma. Een specialisatie in een economische, financiële of overheidsmanagement richting is een pluspunt.

  • Je hebt bij voorkeur drie jaar relevante en aantoonbare ervaring. Kennis of ervaring binnen de mobiliteitssector is een pluspunt.
  •  Je bent sterk in procesmatig denken.
  • Je detecteert snel opportuniteiten en potentiële hindernissen.
  • Je bent dynamisch en flexibel.
  • Je hebt een goede basiskennis van Office en andere moderne ICT toepassingen en tools.
  • Je hebt een goede kennis van de taken en de bevoegdheden van het departement en het beleidsdomein. Of je bent bereid om die kennis op korte tijd te verwerven.
  • Je kent de werking van de Vlaamse overheid in al haar geledingen.
Ons aanbod

Je komt terecht in een dynamische organisatie die oog heeft voor innovatie – contract onbepaalde duur – ruime opleidings- en ontplooiingskansen – 35 dagen verlof en vrijaf tussen Kerst en nieuwjaar – gratis woon- werkverkeer met het openbaar vervoer – maaltijdcheques – hospitalisatieverzekering - glijdende werkuren - mogelijkheid tot telewerk

Je bruto aanvangssalaris bedraagt minimaal € 3.204,70 (0 jaar ervaring - salarisschaal A111) en relevante privé-ervaring of ervaring als zelfstandige kan onder bepaalde voorwaarden verloond worden.

Meer informatie over deze financiële en sociale voordelen kan je terugvinden via de website www.werkenvoorvlaanderen.be

Hoe solliciteren

Solliciteren kan tot en met 12 mei 2019 door je CV en motivatiebrief in te sturen via de sollicitatieknop die je kan terugvinden op deze pagina.

Meer weten

Meer info over de functie vind je in het uitgebreide selectiereglement als bijlage.

Voor extra informatie over de inhoud van de functie kun je contact opnemen met

Voor extra informatie over de deelnemingsvoorwaarden en selectieprocedure kun je contact opnemen met